آرشیو

 

                                                                با "سلام" دنیای بهتر و سالم تر بسازیم

                                                                                       بنیاد سلام و کرامت جهانی

 

                                                                                چرا گردهمایی در کافی شاپ؟   

 

 به منظور آشنایی با اهداف و وظایف بنیاد جهانی سلام گردهمایی از دوستان و علاقمندان به ماموریت و چشم انداز بنیاد در روز دوشنبه 27 مهر ماه 1394 از ساعت 16 الی 20 در کافی شاپ "سل" واقع در خیابان گاندی ولیعصر با حضور 80 نفر از صاحبنظران حوزه های فرهنگی با افتتاحیه آقای علیرضا معیری و معرفی بنیاد توسط آقای  علی حکیم عطار و اینکه چرا گردهمایی در محل کافی شاپ می باشد و سپس سخنرانی استاد فرزانه جناب آقای دکتر محمدحسن ناصرالدین صاحب الزمانی روزی بیاد ماندنی برای شرکت کنندگان در برداشت.

                                             

کافی شاپ و جامعه جهانی سلام

 

مسلما مردم برای نوشیدن یک فنجان قهوه به کافی شاپ نمی روند، اگر چنین بود، می توانستند قهوه را در منزل خود با قیمت ارزان تر، و در کمال آرامش با گوش کردن به موسیقی دلخواه و استراحت بر روی مبل راحتی بنوشند.

اما، افرادی که به کافی شاپ می روند، نوشیدن قهوه تنها بهانه ای است برای دست یافتن به تجربیـاتی دیـگر، آنـها می دانند در کافی شاپ چیزهایی فراتر از قهوه، خوردنی و نوشیدنی وجود دارد.

چیزی از جنس معنا، احساس، تجربه و فرهنگ. به عبارت ساده تر" فرهنگ کافی شاپ "

  • چنین افرادی به دنبال " فضا " هستند نه " غذا " کافی شاپ ها به عنوان بخشی از فرآیند " جهانی شدن فرهنگی " به تمام عالم از جمله درکشور ما گسترش یافته اند.
  • کافی شاپ ها فضای فرهنگی هستند که فرهنگ جوانی در آن تولید و باز تولید می شود و هویت نسل جوانان در آن تبلور می یابد
  • جوانان امروز ایران معمولا بیشتر " نمایندگان فرهنگ آینده اند " تا نمایندگان فرهنگ گذشته و پیش از آنکه گفتمان، پوشش، زبان و نوع مناسبات آنها متاثر از تاریخ و فرهنگ سنتی باشد، بیشتر متاثر ار فرهنگ و هویت جهانی است، این طبقه بیشتر خود را شهروندان جهانی احساس می کنند تا شهروندان محلی و می توان گفت این جوانان خود را دارای هویت جهان محلی می دانند.
  • به نوعی باید بگوییم کافی شاپ یکی از "معابد جوانی" در دنیای عرفی شده امروز است، چرا که جوانـان توانسته اند در یک مبارزه طولانی مدت در نهایت جایی را برای خودشان در فضاهای شهری تاسیس و تصاحب نمایند، جایی که در آن " آیین های فرهنگ نسلی" خودشان را اجراء، تولید و باز تولید کنند.

کافی شاپ یک تلویزیون یا لپ تاپی بزرگ است که جـوانـان آن را، هم می بیننـد و هـم دیـده می شوند. برای همین است که نسل جوان ما کافه ها را جذاب می پندارند، چرا که این جوان از نسل دیجیتال است، این جوان یک واقعیت مجازی است، یک امر "مجازی واقعی" اسـت و حـضور در چنیـن محیط هایی بـرای او بسیـار لذت بخش است و با تمام رمزگان فرهنگی او انطباق دارد، از این رو، کافه ها را می توانیم در امتداد رسانه ها بدانیم و جامعه جهانی سلام از این رسانه استقبال می کند.

                                 

                                                         

                                                           

                                                                                 

                                                                             

                                                        

 

 

 

کنفرانس جهانی سلام و کرامت با سخنرانی 5 تن از اساتید فرهیخته و دانشمند و با حضور مشتاقان علم و معرفت در روز دوشنبه 29 مهر ماه 97 در سالن همایش های مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

در ابتدا علیرضا معیری رئیس کنفرانس به حضور مدعوین و سخنرانان خیر مقدم گفته و هدف از برگزاری این کنفرانس را تشریح دو واژه "سلام و کرامت" بیان کرد و چنین ادامه داد، "اَلسلام" نام پروردگار و"سلام" مبین انتقال مفهوم صلح، دوستی و امنیت در ساحت آزاد و گسترده روابط مدنی، بین المذاهب و بین المللی است، آنچه که در عالم هستی وجود دارد دارای شعور است و لذا به شعور عالم هستی بایستی احترام گذاشت و در این میان انسان، تنها موجودی است که تمام هستی در او ادغام شده و لذا بزرگواری در ذات اوست. در ادامه گفت روز جهانی کرامت سومین چهارشنبه اکتبر مطابق با 27 مهرماه هر سال است که در تعدادی از مدارس سراسر جهان برای آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم کرامت و کاربرد آن در زندگی برگزار می شود بطوریکه در سال 2017، 95 کشور برنامه روز کرامت را اجرا کردند و 750 هزار جوان در یازدهمین سالگرد روز جهانی کرامت شرکت داشتند و بدین منظور بنیاد جهانی سلام و کرامت جهانی برای بزرگداشت این روز، کنفرانس سلام و کرامت را با همکاری شهر کتاب برگزار کرده است.

 علی حکیم عطار دبیر کنفرانس، ساختار و فعالیت های بنیاد را به تصویر کشید و هدف اصلی بنیاد را ترویج "پیام سلام" به عنوان قدرتمندترین واژه گفتمان برای ایجاد صلح و دوستی در جهان و نشر فرهنگ سلام برای صیانت از کرامت جهانی و تعامل با سازمان ها و موسسات داخلی و بین المللی در چارچوب اهداف و مسئولیت های اجتماعی بنیاد بیان کرده و سپس سفیر سلام که عالی ترین نماینده بنیاد سلام برای حضور در مجامع مختلف و تشریح سیاست های سلام در فرهنگ، اجتماع و اقتصاد است راشرح داده و سپس از "دانشنامه سلام"، سلام نشان صلح و دوستی، "مدل تعالی سازمان سلام و الگوی سلامت سازمانی"، و "جامعه جهانی سلام" که از انتشارات بنیاد سلام است نام برده و در آخر نشست هایی را که بنیاد در روزهای جهانی و بین المللی برگزار کرده است را برشمرد.

                                  

                                               

سخنرانان این کنفرانس:

 

  • مهندس مهدی فیروزان

مدیر عامل شهر کتاب

  • دکترمحمدجعفرمحلاتی

استاد مطالعات اسلامی در کالج اوبرلین                            

  • دکتر علیرضا توکلی

کارشناس ارشد معاونت تحول و پیشرفت ریاست جمهوری

  • دکتر محمدرضا دهشیری

معاونت دانشکده بین الملل وزارت امور خارجه

  • دکتر محمدحسن ناصرالدین صاحب الزمانی

استاد دانشگاه

                

 

                                                                 

گزارش نشست دوستی به مثابه جهان بینی

نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون کتاب «دوستی به مثابه جهان بینی» روز دوشنبه 2 بهمن 1396 در محل آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و علاقمندان به مسائل بین المللی برگزار شد. این نشست توسط بنیاد جهانی سلام و مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران و  در پی سلسله نشست هایی با محوریت سلام و موضوع «صلح و دوستی» برگزار شد.

سخنرانان این نشست دکتر محمد جعفر محلاتی، استاد مطالعات اسلامی و صاحب کرسی مطالعات خاورمیانه و آفریقای شمالی کالج اوبرلین (نویسنده کتاب)؛ دکتر ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران؛ دکتر علیرضا معیری، رئیس هیات امناء بنیاد جهانی سلام و دکتر سفیر باقر اسدی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل بودند. دکتر علی سادات اخوی، رئیس مرکز مطالعات عالی بین المللی؛ دکتر محمدرضا تخشید، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر حمیرا مشیرزاده، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران نیز در جلسه حضور داشتند.

در ابتدا دکتر علی سادات اخوی ضمن خوشامدگویی به حاضران به معرفی سخنرانان پرداخت. پس از آن دکتر ناصر هادیان توضیحاتی پیرامون دیپلماسی عمومی و تجربیات مشترک خود و دکتر محلاتی در این زمینه ارائه کرد.

در ادامه دکتر علیرضا معیری ضمن خوشامدگویی به حضار از زحمات دکتر علی سادات اخوی برای برگزاری نشست قدردانی نمود. سپس به نشست های پیشین پیرامون موضوعاتی نظیر صلح، جوانان، تنوع فرهنگی، مالکیت معنوی و دوستی اشاره کرد و رسالت بنیاد جهانی سلام را آگاه سازی و تولید ادبیات پیرامون مسائل کمتر مورد توجه قرار گرفته، دانست.

در ادامه برنامه دکتر محمد جعفر محلاتی به طرح مبحث دوستی به عنوان جهان بینی پرداخت. وی با اشاره به فعالیتهای ده ساله خود در زمینه دوستی به ویژه در کالج اوبرلین، پژوهش در زمینه دوستی در غرب را با سابقه توصیف کرد و بر ضرورت گسترش ادبیات صلح و دوستی در ایران تاکید کرد. پس از آن ضمن معرفی کتاب خلاصه ای از مباحث مطرح شده در آن را ارائه نمود و نویسندگان آن را معرفی کرد.  

در پایان مباحث سفیر باقر اسدی نیز نکاتی را پیرامون سخنان دکتر محلاتی بیان نمود. وی ضمن اشاره به تجربیات و نقش دکتر محلاتی در پایان دادن به جنگ ایران و عراق و تصویب قطعنامه 598 بر ضرورت تدوین آنها برای استفاده توسط آیندگان تاکید نمود.

در ادامه برنامه حاضران پرسشهای خود را مطرح کردند و سخنرانان به آنها پاسخ دادند. دکتر محلاتی در پاسخ به یکی از حاضران گفت دیدگاه "انسان، گرگ انسان" است در حال اضمحلال است و اکنون نیازمند شیفت پارادایمی در روابط بین الملل هستیم که دوستی یکی از این پارادایم ها است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بالا