دوم فروردین ماه روز جهانی آب

 آب همواره یک کالای استراتژیک بوده و نقش اصلی را در شکل گیری تمدن ها داشته است؛ تاریخ نشان می دهد که تمام تمدن های بزرگ در کنار منابع آبی شکل گرفته مانند تمدن بین النهرین که میان دو رود دجله و فرات تشکیل شده بود که ایرانیان این منطقه را میانرودان می نامیدند. طی قرن ها و سال ها پیش شاهد بروز جنگ های زیادی بر سر منابع آبی بودیم و امروز نیز سیاستگذاران آب معتقدند که جنگ بعدی جهان نیز بر سر آب خواهد بود، پس با این مصداق می توان به اهمیت آب و حفظ منابع آن پی برد، جهان نیز به این مهم رسیده و یک روز را به این موضوع اختصاص داده است.

بر این اساس در سال ۱۹۹۲ و در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل که در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، موضوع روز جهانی آب در ۲۲ مارس برابر با دوم فرودین بطور رسمی مطرح شد، در این کنفرانس از تمام کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه ‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

با توجه به اهمیت موضوع و فراخور شرایط هر سال یک شعار برای این روز در نظر گرفته می شود که شعار امسال «آب و تغییر اقلیم» تعیین شده و بطور قطع تغییر اقلیم تاثیر زیادی بر منابع آبی کشورها از جمله ایران می گذارد اما مساله مهم در این میان داشتن اطلاعات از این تاثیر است که متاسفانه در کشور ما هنوز یک مطالعه جامع و کامل به لحاظ علمی، فنی و مستند مبنی بر اینکه تغییر اقلیم چه تاثیراتی بر کشور و منابع آبی مناطق مختلف گذاشته و همچنان خواهد گذاشت، در چه بازه زمانی رخ می دهد و شرایط حاکم بر این تغییرات چیست، صورت نگرفته است، یعنی نمی توانیم به یک گزارش جامع یا ملی در خصوص تغییرات اقلیم مراجعه کنیم و بر اساس آن در ارتباط با حوزه های مختلفی که مرتبط به تغییرات اقلیم است برنامه ریزی داشته باشیم از آنجا که ایران کشور پهناوری است قطعا در مناطق مختلف این اثرات می تواند متفاوت باشد و با توجه به نوع اثراتی که در بخش های مختلف اتفاق می افتد باید مناطق مختلف زون بندی و منطقه بندی شوند و برای هر منطقه تدابیر لازم در ارتباط با سازگاری تغییرات اقلیم پیش بینی شود و به اجرا در آید.

در دنیا تقریبا تجربیات موفقی در خصوص مقابله با تغییر اقلیم وجود دارد مثلا در غرب هندوستان که ویژگی های بیابانی دارد تجربیات موفقی به صورت پایلوت اجرا شده است که یکی از جنبه های مهم آن مشارکت های فراگیر مردمی و نهادهای غیر دولتی در اجرای این طرح های حفاظتی است که تجربیات موفقی نیز کسب کرده اند اما از آنجا که اثرات تغییر اقلیم بر منابع آبی تقریبا طی یکی دو دهه اخیر بیشتر نمود پیدا کرده طبیعتا باید مطالعات آن به صورت پیوسته انجام شود و اثرات آن مشخص شود تا برای مقابله با آن روش هایی انتخاب شود که هم سازگاری بیشتری داشته باشند و هم اینکه بتواند خسارات را کاهش دهد که این کار با انجام اقداماتی هم در سطح سیاست های کلان و هم اجرای برنامه های عملیاتی و میدانی محقق خواهد شد و چون ایران مساحت بزرگی دارد باید در هر منطقه با توجه به ویژه گی هایی که دارد و خساراتی که تاکنون وارد شده باید برنامه ریزی خاص خودش را داشته باشد

قابل ذکر است که نحوه و میزان مصرف آب در کشورهای مختلف متفاوت است،اما میزان مصرف آب در کشور ما بسیار زیاد بوده به طوری که استاندارد جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر ۱۲۰ لیتر است ولی در کشور ما این میزان بیش از ۲۵۰ لیتر و در برخی مناطق تا ۲۹۰ لیتر می رسد که جای تامل دارد.

 

       

 

روز جهانی جنگل مصادف است با دوم فروردین ماه در ایران

 سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ روز بیست و یکم مارس برابر با دوم فروردین را به عنوان روز جهانی جنگل اعلام کرده و هدف اصلی این روز را ارج نهادن به نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار جنگل‌ها در رسیدن به توسعه پایدار و حفظ بستر حیات برای بقای انسان و همه موجودات زنده دانسته است، بطوری که معیشت 1.5 میلیارد نفر انسان وابسته به اکو سیستم جنگلی است و دو هزار فرهنگ بومی در محدوده جنگلی قرار گرفته است..

شعار اعلام شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روزجهانی جنگل "جنگل‌ها منبع ارزشمند تنوع زیستی" است.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، ایران به لحاظ تنوع زیستی جزء ۲۰ کشور دنیا محسوب می شود و جایگاه ویژه ای از منظر تنوع زیستی در دنیا داراست.

جنگل‌ها اگر چه در نظر عموم انبوهی از درختان محسوب می‌شود اما اکوسیستم جنگل با یک زنجیره به هم پیوسته موجودات زنده در خاک (میکروارگانیسم) و موجودات غیر زنده در تعامل است که بقا و حیات این مجموعه به یکدیگر مرتبط است، لذا برای پایداری جنگل‌ها و اثرگذاری این اکوسیستم بر حیات انسان ها نیازمند مدیریت پایدار بر جنگل هستیم زیرا حفاظت از جنگل ها حفاظت از تنوع زیستی است.

 

 دومین کنفرانس جهانی "سلام و کرامت"

                                                     

                                         

دومین کنفرانس جهانی "سلام و کرامت" با رویکرد دوستی-امنیت-کرامت انسانی با حضور اندیشمندان و علاقمندان علم و معرفت مورخ 29 مهر ماه 98 مصادف با روز جهانی سلام و کرامت در سالن همایش های مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

 

                                                                                                           دکتر علیرضا معیری

                                                                                           

در ابتدا دکتر علیرضا معیری رئیس کنفرانس ضمن عرض خیر مقدم به حضار گرامی و تشکر از قبول دعوت سخنرانان مراسم اعلام داشتند ،۲۹ مهرماه هر سال روز جهانی کرامت انسانی نام گرفته است. بدین منظور بنیاد جهانی سلام و کرامت جهانی با سایقه ی پنج ساله برای بزرگداشت این روز، کنفرانس "سلام و کرامت” را با همکاری شهر کتاب برگزار کرده است. وی افزود ایده تاسیس این بنیاد به همت جمعی از اندیشمندان و نخبگان همزمان با تشدید تحرکات اسلام هراسی و با هدف ارایه شعار اصلی دین مبین اسلام که بر اساس صلح،دوستی و محبت و سعادت انسانهاست تشکیل گردید. با توجه به اینکه سلام یکی از اسماء الهی میباشد و بار معنایی عمیقی در این واژه وجود دارد این نام برای بنیاد انتخاب گردید.

 

                                                                                                          
                                                                                                           دکتر علی حکیم عطار
                                                                                          دومین کنفرانس جهانی

 

سپس دکتر علی حکیم عطار مدیر عامل بنیاد جهانی سلام و دبیر کنفرانس،با تقدیم سلام و عرض خیر مقدم به مدعوین گرامی، ساختار و فعالیت های بنیاد را به تصویر کشید و هدف اصلی بنیاد را ترویج پیام "سلام” به عنوان قدرتمندترین واژه گفتمان برای ایجاد صلح و دوستی در جهان و نشر فرهنگ سلام برای صیانت از کرامت جهانی و تعامل با سازمان ها و موسسات داخلی و بین المللی در چارچوب اهداف و مسئولیت های اجتماعی بنیاد بیان کرد. وی افزودند یکی از محورهای فعالیتهای بنیاد ،”امنیت انسانی” است و شعار این کنفرانس را امنیت انسانی حق هر انسانی است عنوان کرد.وی با بیان ابعاد مختلف امنیت انسانی یکی از بعدهای آن را امنیت اجتماعی شمرد که در کشورمان به نام تامین اجتماعی شناخته میشود. وی در پایان با طرح این پرسش که آیا تامین اجتماعی در کشورمان امنیت اجتماعی و کرامت انسانی را لحاظ میکند؟، از اندیشمندان و متفکرین خواستار تدوین مدل امنیت انسانی شد.

                                                                                               
                                                                                                                                  
                                                                                               دکتر محمدرضا دهشیری

                                                                     دومین کنفرانس جهانی

 

اولین سخنران این کنفرانس دکتر محمدرضا دهشیری،معاون دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه به تبیین تحقق امنیت انسانی با معیارهای "سلام” پرداخت.وی افزود اهمیت موضوع امنیت انسانی بر این اساس استوار است که مرجع امنیت، انسانها بوده و نه دولتها و امنیت نباید محدود به سطوح ملی تعریف گردد.در واقع درک مردم محور از امنیت باید جایگزین درک دولت محور از امنیت گردد.وی در ادامه به تبیین ابعاد مختلف امنیت انسانی پرداخت. مفهوم اولیه امنیت انسانی نخستین بار در سال۱۹۹۴ توسط اندیشمند پاکستانی الاصلی به نام محب الحق مطرح گردید.امنیت انسانی هفت بعد دارد که شامل امنیت اقتصادی،امنیت غذایی،امنیت سلامت و بهداشت، امنیت زیست محیطی،امنیت فردی،امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی است.

                                                                                                      

                                                                                             مرجان آقاجانزاده 
                                                                  دومین کنفرانس جهانی     

 

دومین سخنران مراسم خانم مرجان آقاجانزاده هوشیار فعال اقتصادی،رفتارهای اقتصادی در چارچوب اخلاق سلام(ی) را تبیین کرد. وی سخنان خود را با حدیثی گرانبها از حضرت علی (علیه ‎السلام) که می‎فرمایند:”فأحبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره له ما تکره لها”؛ آنچه که براى خود دوست می‎داری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه براى خود نمیپسندى، براى دیگران هم مپسند،آغاز کرده و به شرح آن پرداختند.وی افزودند با الهام گرفتن از این سخن امام (علیه ‏السلام) که بسیار روشن و قابل فهم نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه برای کل جامعه بشری میباشد و میتواند بسیاری از مشکلات حقیقی و حقوقی را حل نماید و بر اساس این دستور والا و زندگى‎ساز اسلام، ما انسانها وظیفه داریم که در هر کارى، رعایت حال دیگران را نیز بکنیم. یعنى همیشه خودمان را به جاى دیگران بگذاریم، و با مردم طورى رفتار کنیم، که دوست داریم دیگران با ما همانطور رفتار کنند. کسی که به مشکلات و ناراحتی‎هاى دیگران اهمیت نمى‏دهد، باید حساب کند که آیا خودش مى‏تواند همان مشکلات و ناراحتی‎ها را تحمل کند، یا نه، به زبان ساده ‏تر باید گفت: هر کس راضى شود که یک جوالدوز به تن دیگرى فرو رود، باید با انصاف و مروت حساب کند که آیا خودش حاضر است یک سوزن به تنش فرو رود، یا نه؟ مسلمان مومن واقعى، کسى است که براى دیگران نیز به اندازه خودش، راحت و آسایش و حق استفاده از مواهب زندگى را بخواهد و اصولا آسایش و خوشبختى خود را، در آسایش و خوشبختى دیگران جستجو کند. وی همچنین با نقل حدیثی از امام حسن مجتبی (علیه السلام)،در پاسخ به سوال معنای کرامت چیست؟ فرمودند ، کریم بودن به این معنا است که پیش از اینکه کسی اعلام و ابراز نیاز کند، فرد به او کمک می‌کند و یاری‌اش می‌کند.وی در پایان خواستار تعمق و تامل در اهداف بنیاد جهانی سلام شد.

 

                                                                                                                

                                                                                        دکتر علی حسین سازمند        
                                                        دومین کنفرانس جهانی
                                                                    

دکتر علی حسین سازمند، استاد و پژوهشگر روانشناسی و عرفان ، سومین سخنران کنفرانس سخنان خویش را با جمله ی سلامی چو بوی خوش آشنایی آغاز نمود.وی افزود کلمه سلام پیش از آنکه مورد مداقه قرار گیرد و تحقیق و تفحص درباره آن صورت پذیرد بر دل نشیند. "سلام” یکی از نامهای باریتعالی است و در ادامه آن قدوس،عزیز،حکیم و مهیمن و .. از دیگر اسامی پروردگار میباشد. تمامی اسامی الهی جهت شایستگی پیدا کردن ادای سلام چه لفظی و چه عملی و قلبی تجلی می یابند. سلام ایمنی می بخشد و کسی که نتواند ایمن باشد نمیتواند صاحب سلم و سلام باشد و پرتوی از ایمنی ایجاد کند. "سلام” مخصوص ذات باریتعالی بوده و پروردگار متعال این مهم را به انسان نیز واگذار نموده است. وی با اشاره به آیه مبارکه »اِنَّ اللّه َ و مَلائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یا اَیُّها الّذینَ امَنُوا صَلّوا عَلیهِ و سَلِّمُوا تَسلیما ؛ به درستی که خدای تعالی و فرشتگانِ او، درود می فرستند بر پیغمبرِ عالی مقدار. ای کسانی که گرویده اید به خدا و رسول! صلوات دهید بر او و سلام گویید بر وی، سلامی شایسته «،افزودند سلام از سوی پروردگار متعال بر رسول اکرم(ص) و پیامبران الهی فرستاده میشود و بیانگر اینست که ذات اقدس الهی شایسته این کلمه بوده و آن را ابتدا به رسولان خویش امر نموده و سپس به تمامی انسانها. در آیات مختلف قرآن کریم نیز تعبیراتی وجود دارد که نشانگر وجود این سنت در ملل گذشته دارد، از جمله آنها: (ولَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَی قَالُوا سَلامًا) و (وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیا).این دو آیه نشانگر آن است که در زمان حضرت ابراهیم و حضرت عیسی(ع) تحیت و سلام وجود داشته است.وی افزود "سلام” نه تنها هنگام دیدار و آغازگر گفتگوست و به شخص سلام کننده ، تلقین ایمنی و سلامت از جانب سلام کننده میشود در پایان و خداحافظی نیز "والسلام” که خاتمه دهنده دیدار است بیان شده و بیانگر آن است که سلام کننده متعهد و مقید به این خواهد بود که در غیاب شخص نیز وی از غیبت ، شر، بدی، حسد و .. سلام کننده در امان خواهد بود. وی با بیان بیتی از مولانا که میفرماید:ما سمیعیم و بصیریم و هشیم / با شمـــا نامحـرمان ما ناخوشیـم افزود انسان هوشمند است و با روح و روان خود با گیتی در ارتباط است.بنابراین همگان در چتر سلام قرار میگیرند. گیاه و حیوان و جهان هستی در چتر سلام قرار گرفته و در واقع امکان زیست امن،شادمانه و عاقبت به خیری بوجود می آید.وی افزود این راه تنها راه سعادت بشر است و جامعه جهانی نیز به این مهم واقف گشته و هر عقل سلیمی در می یابد راهی جز سلام برای سعادت بشر وجود ندارد. وی با اشاره به آیه ۶۳ سوره مبارکه فرقان” وَعِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً” و بندگان ( واقعی) خدای رحمان کسانی اند که بر (روی) زمین با آرامش و فروتنی راه می روند ، و چون جاهلان آنها را ( به گفتار ناروا ) خطاب قرار دهند آنها سلام (سخنی مسالمت آمیز و دور از خشونت) گویند.

 

                                                                                                   مهندس بهروز فروتن

                                                                   دومین کنفرانس جهانی
                                                                      

مهندس بهروز فروتن،کارآفرین،نوآور اجتماعی ،فعال اقتصادی و بنیانگذار صنایع غذایی بهروز، چهارمین سخنران کنفرانس،سخنان خود را با موضوع "دوست من سلام” و "باز هم سلام” آغاز کرد. به هر زبانی که یاد خدا کنید سلام میشود. سلام، کلمه مقدسی است. سلام یک پیام فرهنگی است. یک الهام از موقعیت قدرشناسی نسبت به همدیگر است. من با کلمه «دوست من سلام»، هویت ملی خودم یا هویت کیفیتی خودم را حفظ کردم. به مقدار یک چهارم جمعیت جهان طی چهار دهه فعالیت تجاری خود، به جهانیان "سلام” کرده ام.انتخاب هوشمندانه در انتخاب شعار "دوست من سلام” وجود داشت. علاوه بر کاربرد اجتماعی کلمه سلام که بار لغوی عمیقی در آن وجود دارد،در کاربرد تجاری نیز توانستم با این شعار با مشتریان خود ارتباط بگیرم.از این واژه که از بدو خلقت وجود داشته و ریشه فرهنگی دارد در بخش صنعت و اقتصاد استفاده کردم.سلام کلمه ایست که اگر عادی گفته شود همانند سطح دریاست و چنانچه با معرفت بیان شود همانند عمق و پهنه دریا دارای معنیست.وی افزود طی چهل سال فعالیت اقتصادی توانستم با کلمه سلام اعتبار ملی و بین المللی کسب کنم. سلام واژه مشترک بین من و مشتریانم است. من به تمامی مشتریان که اغلب آنها را نیز نمیشناسم سلام میکنم و با گفتن این واژه در مشتریانم این تلقی و حس مشترک سلام به وجود می آید که من خواهان امنیت و سلامت برای آنها هستم. وی در پایان سخنانش برای اعضای بنیاد جهانی سلام آرزوی موفقیت کرد.

                                                                             
                                                                                               دکتر علیرضا نبی

                                                                    دومین کنفرانس جهانی
                                                                  

آخرین سخنران مراسم دکتر علیرضا نبی مدرس دانشگاه،فعال اجتماعی و اقتصادی، سخنان خود را با غزلی از مولانا آغاز کردند. آن خواجه را از نیم شب بیماریی پیدا شده‌ست تا روز بر دیوار ما بی‌خویشتن سر می‌زده‌ست چرخ و زمین گریان شده وز ناله‌اش نالان شده دم‌های او سوزان شده گویی که در آتشکده‌ست بیماریی دارد عجب نی درد سر نی رنج تب چاره ندارد در زمین کز آسمانش آمده‌ست چون دید جالینوس را نبضش گرفت و گفت او دستم بهل دل را ببین رنجم برون قاعده‌ست گفتم خدایا رحمتی کرام گیرد ساعتی نی خون کس را ریخته‌ست نی مال کس را بستده‌ست آمد جواب از آسمان کو را رها کن در همان کاندر بلای عاشقان دارو و درمان بیهدست این خواجه را چاره مجو بندش منه پندش مگو کان جا که افتادست او نی مفسقه نی معبده‌ست تو عشق را چون دیده‌ای از عاشقان نشنیده‌ای خاموش کن افسون مخوان نی جادوی نی شعبده‌ست وی افزود سال ‌٨٣ ایده ای به ذهنم رسید تا مجموعه ای را احداث کنم که شرط استخدام در آنها، سوء پیشینه است. زنان و مردانی چرخ این کارخانه‌ها را می‌گردانند که جرمی در کارنامه زندگی آنها ثبت شده اما حالا مدیران و متخصصان این جامعه را تشکیل داده و به شایستگی نشان داده‌اند کافی است همت به خرج داد تا سیاهی‌های زندگی، جای شان را به سپیدی‌ها دهند. وی ادامه داد استادی داشتیم که از خارج از کشورمی آمد و تهران درس می داد. زمانیکه میخواست به فرودگاه برود رساندمش و گفتم:”خانم دکتر یک چیزی به من یاد بده که به بقیه دانشجوهایت یاد نداده ای گفت:”نبی، یک جوری زندگی کن که اسمت با جسمت زیر خاک نرود”. با تولید یک محصول نام آدم ماندگار نمیشود، با نجات یک روح آدمی ماندگار می شود.وی سپس با ذکر مواردی از مجرمانی که به وی جهت اشتغال مراجعه کرده بودند افزود،ابتدا نگران و مردد بودم اما با کمک پروردگار توانستم افراد زیادی را یاری کنم. وی افزود با ١۵‌ نفر وارد این کار شدم، الان افراد در سه شرکت مشغول به کار هستند که دو شرکت در مشهد فعال است و یک شرکت در منطقه مینو‌دشت استان گلستان باغات را مدیریت می‌کند. در ١۴٢‌ خانه، بانوانی که سرپرست خانوار هستند دور‌کاری می‌کنند، پس به طور میانگین بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی مستقیم دارم و صدها خانم بصورت دور کاری در منزل برای فرآوردهای زیتون با آن همکاری می کنند. وی افزود برای من خدمت به این قشر طرد شده عشقی بسیار شیرین و جذاب بود که می‌خواستم در آن غرق شوم. این روحیه خدمت‌رسانی را از مادرم هدیه گرفتم و خدا را شاکرم که توانسته شرایطی را فراهم کند تا صدها نفرمستقیم و غیر مستقیم در بزرگ ترین واحد تولید و بسته ‌بندی زیتون کشور که برای نخستین مرتبه زیتون ایران را به کشورهای آمریکا، قطر، مالزی، کویت و کردستان عراق صادر می‌کند مشغول به کار شوند. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید،واژه ها را باید شست،وی سخنان خود را با این شعر سهراب سپهری به پایان رساند: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید،واژه ها را باید شست.

 

                                                                                    منتخبین آرم طلایی سپاس "سلام" 

                                                                                      
                                                                دومین کنفرانس جهانی
                                                                      

در پایان این کنفرانس آرم طلایی سپاس "سلام” توسط دکتر حکیم عطار مدیرعامل بنیاد جهانی سلام ،به پاس تقدیر از مروجین و خدمتگزاران سلام به آقایان دکتر محمدرضا دهشیری، مهندس بهروز فروتن و مهندس علی اکبر کوهستانی تقدیم گردید.

 

                   

حمید رهبر سفیر بنیاد سلام در ایتالیا

هیات امنا بنیاد سلام در چهل و یکمین جلسه خود آقای حمید رهبر را بعنوان سفیر بنیاد سلام در کشور ایتالیا تعیین و حکم ایشان را طی تشریفات ابلاغ نمود.

خلاصه ای از سوابق آقای حمید رهبر: 

1- تحصیلات: ادبیات و زبان ایتالیایی

2- رسانه و تبلیغات

3- مدیر مجتمع جهانگردی میگون

4- صاحب امتیاز و مدیر مجموعه فرهنگی هنری صراط جاوید

5- راه اندازی و مدیریت شبکه اینترنتی تلویزیونی varita به زبان ایتالیایی

 

                                                    

 

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



                                                                   

 

                                                                 

سفیر

28 اسفند 1398

   

حمید رهبر سفیر بنیاد سلام در ایتالیا

هیات امنا بنیاد سلام در چهل و یکمین جلسه خود آقای حمید رهبر را بعنوان سفیر بنیاد سلام در کشور ایتالیا تعیین و حکم ایشان را طی تشریفات ابلاغ نمود.

خلاصه ای از سوابق آقای حمید رهبر: 

1- تحصیلات: ادبیات و زبان ایتالیایی

2- رسانه و تبلیغات

3- مدیر مجتمع جهانگردی میگون

4- صاحب امتیاز و مدیر مجموعه فرهنگی هنری صراط جاوید

5- راه اندازی و مدیریت شبکه اینترنتی تلویزیونی varita به زبان ایتالیایی

بالا